Pagina's

zondag 17 augustus 2014

Wat is dyslexie?

Dyslexie betekent letterlijk ‘niet kunnen lezen’, de term komt uit het Grieks. Dyslexie houdt in dat iemand ‘ernstige en hardnekkige problemen bij de automatisering van het lezen en/of de spelling’ heeft. Dyslectici hebben, ook als zij extra hulp krijgen, moeite met foutloos en vlot leren lezen en spellen. Ook hebben zij moeite met het leren lezen en spellen in de moderne vreemde talen, zoals Engels en Frans. Dyslexie is onafhankelijk van intelligentie en komt voor bij normale en zelfs hoge intelligentie. Kinderen met dyslexie blijven wat betreft schoolprestaties achter bij het niveau wat van hen verwacht mag worden. Hun prestaties zijn, ondanks inzet en ijver, niet in overeenstemming met hun vaak goede verstandelijke capaciteiten. Het is een handicap, die in het onderwijs helaas te vaak niet wordt herkent. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor dyslectische kinderen zelf, voor hun ouders/verzorgers en voor het onderwijzend personeel. Voor de maatschappij als geheel gaat talent verloren door voortijdig schoolverlaten. Bij dyslexie gaat het lezen, spellen en het schrijven gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam. Dyslexie is een verzamelnaam voor kinderen met ernstige problemen met lezen en spellen. Er worden verschillende definities gehanteerd.

Definities

Stichting Dyslexie Nederland (SDN)
“Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.”

International Dyslexia Association (IDA)
“Dyslexie is een specifieke leerstoornis van neurobiologische oorsprong. De stoornis wordt gekenmerkt door moeilijkheden met accurate en/of vlotte woordherkenning en door gericht spelling- en decodeervaardigheden. Deze moeilijkheden zijn doorgaans het gevolg van een stoornis in de fonologische component van de taal en zijn veelal onverwacht in het licht van andere cognitieve vaardigheden en aanbod van effectieve instructie in de klas. Secundaire consequenties omvatten problemen met begrijpend lezen en een geringere leeservaring, die de ontwikkeling van de woordenschat en kennis van de wereld kunnen belemmeren.”

Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB)
“Dyslexie is een specifiek lees- en spellingsstoornis met een neurobiologische basis, die wordt veroorzaakt door cognitieve verwerkingsstoornissen op het raakvlak van fonologische en orthografische taalverwerking. Deze specifieke taalverwerkingsproblemen wijken proportioneel af van het overige cognitieve, en m.n. taalverwerkingsprofiel en leiden tot een ernstig probleem met het lezen en spellen van woorden ondanks regelmatig onderwijs. Dit specifieke lees- en spellingsprobleem beperkt in ernstige mate een normale educatieve ontwikkeling, die op grond van de overige cognitieve vaardigheden geïndiceerd zou zijn.”

DSM-IV
“De leesvaardigheid wijkt significant af van wat verwacht mag worden op basis van leeftijd, intelligentie en scholing. De leesstoornis interfereert ernstig met de schoolvorderingen in het algemeen (of met activiteiten in het dagelijks leven die leesvaardigheid vragen). Als er sprake is van een zintuiglijke stoornis, dan is het leesprobleem ernstiger dan gewoonlijk, gegeven die conditie.”

Gebruikte bronnen:
  • www.steunpuntdyslexie.nl 
  • www.dyslexieweb.nl 
  • www.dyslexie.nl 
De informatie moet met voorzichtigheid geïnterpreteerd worden. Het is een greep uit de vele informatie die beschikbaar is over dyslexie en zeker niet volledig. Een diagnose mag alleen worden vastgesteld door een professional. © Pauline Bakkenhoven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten